El paraíso perdido: La adaptación a la pantalla de <i>Las viudas de los jueves</i>

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5399/uo/peripherica.1.2.12

Abstract

In 2005, Claudia Piñeiro published Las viudas de los jueves, a novel about the life in “countries” (gated neighborhoods) in the greater Buenos Aires, and in 2009, Marcelo Piñeyro adapted it to the screen. Athough Mavi, a real estate agent, describes life there as a paradise, we see that problems and hypocrisy dominate throughout the film. Piñeyro utilizes various cinematographic techniques to underscore the economic dichotomy between the “inside” and the “outside” and to emphasize the themes of sex and death. Dudley Andrew emphasizes the importance of “the sociology and aesthetics of adaptation,” and Piñeyro’s film, just like the original novel, reflects what sociological studies by Svampa and Castelo reveal about life in the “countries.” In addition, the film is made in a moment in which Argentina’s economic problems continue. Although Piñeiro’s work is not a detective novel, the structure of the two texts have elements in common with that genre. Although the film version does not have the moral weight of the original narrative, the film makes us see that life in the “countries” can be paradise lost.

Author Biography

Thomas Deveny, McDaniel College

Dept. of Languages, Literatures, and Cultures Professor

References

Andrew, J. Dudley. Concepts in Film Theory. Oxford UP, 1984.

Anuario de la industria del cine 2010. Buenos Aires: INCAA, 2010.

“Boletín informativo 2010.” Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales – Ministerio de Cultura. http://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:3d8f1822-d5a0-4404-a8de-7321a238a57c/32-indice-largos.pdf Accessed 4 Aug. 2015.

Castelo, Carla. Vidas perfectas. Los countries por dentro. Buenos Aires: Sudamericana, 2007.

De Domini, Guillermina. “Primera vez de Nordelta, el gigantesco barrio privado.” Clarín. 18 oct 2010. Accessed 3 ago 2015.

Erlich, Victor. Russian Formalism: History-Doctrine. The Hague: Mouton, 1955.

Faulkner, Sally. Literary Adaptations in Spanish Cinema. London: Tamesis, 2004.

Frías, Miguel. “Ascenso y caída en el country.” Clarín. 10 Sept 2009. Accessed 7 Mar 2017.

Gambina, Julio. “La Economía Argentina durante la crisis económica mundial.” Argenpress. 11 mayo 2009. Accessed 2 agosto 2015.

Griesse, James. “Economic Crisis And Identity In Neoliberal Argentina: Claudia Piñeiro’s Las Viudas De Los Jueves.” The Latin Americanist 57.4. 2013. Pp. 57-71. Accessed 31 Jan. 2014.

Hortiguera, Hugo. “Después de la globalización, la destrucción de lo social en dos filmes argentinos: Las viudas de los jueves y Carancho.” Letras Hispanas 8.1 (2012). Accessed 29 Jan. 2014.

López, Fernando. “Dinero, trivialidad y vidas vacías.” La Nación. 10 Sept 2009. Accessed 7 Mar. 2017.

Luján Picabea, María. “Aniversario: Las viudas de los jueves cumplió una década.” Clarín. 25 dic 2015. Accessed 7 Mar. 2017.

Piñeiro, Claudia. Las viudas de los jueves. Buenos Aires: Clarín-Aguilar, 2005.

Pons, María Cristina. “Neoliberalismo y producción cultural. Reflexiones sobre la “explosión cultural” argentina post-crisis del 2001.” Espéculo 40 (2009). Accessed 8 Mar. 2017.

Porter, Dennis. The Pursuit of Crime. Art and Ideology in Detective Fiction. New Haven: Yale UP, 1981.

Raso, Laura Elina. “El edén cercado: Segregación espacial y construcción de identidades en las urbanizaciones privadas.” Tópicos del Seminario 2010; 24: 25-39. Accessed 17 June 2014.

Sebastián P. Salvia. La caída de la Alianza. Neoliberalismo, conflicto social y crisis política en Argentina.” Colombia Internacional. 25 Nov 2014. Accessed 7 Mar. 2017.

Svampa, Maristella. Los que ganaron. La vida en los countries y barrios privados. Buenos Aires: Biblos, 2001.

Las viudas de los jueves. Dir. Marcelo Piñeyro. Buenos Aires: Castafiore Films, Haddock Films, Televisión Federal, Tornasol Films, 2009. DVD.

Published

2020-11-02

How to Cite

Deveny, T. (2020). El paraíso perdido: La adaptación a la pantalla de <i>Las viudas de los jueves</i>. Periphērica: Journal of Social, Cultural, and Literary History, 1(2), 265–284. https://doi.org/10.5399/uo/peripherica.1.2.12

Issue

Section

Dossier Image and Storytelling: New Approaches to Hispanic Cinema and Literature